ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Στη Σόνια Χαϊμαντά
Η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας δεν είναι απλώς μια σειρά τυπικών βημάτων, αλλά μια πηγαία έκφραση της καθημερινότητάς μας
H Έλια Χάραρη, Marketing and Corporate Sustainability Manager της ACS Ταχυδρομικές Υπηρεσίες, μας προσφέρει μία ενδιαφέρουσα οπτική στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στη θέση της. Με πλούσια εμπειρία στον Όμιλο Quest, η Έλια συνδυάζει την τεχνογνωσία της στο μάρκετινγκ με τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, επιδιώκοντας να ενσωματώσει τις αξίες της βιωσιμότητας στην επιχειρηματική λειτουργία της ACS. Στη συνέντευξη, μοιράζεται τις σκέψεις της για τον ρόλο των γυναικών στην τεχνολογία, τις δυσκολίες στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και τις πρωτοβουλίες που προάγουν την ισότητα και την καινοτομία στον χώρο εργασίας.
C.G.: Ως Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Βιώσιμης Ανάπτυξης, ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στο να ενσωματώσετε τη βιωσιμότητα στις επιχειρηματικές στρατηγικές της ACS;
Η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας σε μια επιχείρηση, και ειδικά σε μία εταιρεία μεγάλου μεγέθους, και από άποψη κεφαλαίου και από άποψη ανθρώπινου δυναμικού, είναι συχνά πολυδιάστατη και απαιτεί συνδυασμένη προσέγγιση διαφορετικών πρακτικών. Αναλύοντας τις βασικές προκλήσεις, θα πρέπει να αναφερθούμε στην ανάγκη συγκερασμού των εμπορικών στόχων με τις βιώσιμες πρακτικές, καθώς η αυξημένη δυσκολία έγκειται στο να βρεθούν τρόποι να εφαρμοστούν οι βιώσιμες πρακτικές, χωρίς να επηρεαστούν αρνητικά η αποδοτικότητα και το κόστος.
Μία άλλη βασική πρόκληση στην πλήρη ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στη στρατηγική μιας μεγάλης εταιρείας είναι η ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση και τέλος η εκπαίδευση όλου του προσωπικού. Για εμάς, η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας συνολικά από την ομάδα δεν επιθυμούμε να είναι μία σειρά τυπικών βημάτων και κανόνων, αλλά μία βιωματική και πηγαία έκφραση της εργασιακής μας καθημερινότητας.
C.G.: Ποια είναι η γνώμη σας για την παρουσία των γυναικών στην τεχνολογία και ποιες πρωτοβουλίες πιστεύετε ότι χρειάζονται για να αυξηθεί το ποσοστό τους στον κλάδο;
Η παρουσία των γυναικών στον τομέα της τεχνολογίας είναι σημαντική διεθνώς, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις και ανισότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Τα στοιχεία δείχνουν μία υποεκπροσώπηση των γυναικών στον τομέα αυτό, αλλά μέρα με τη μέρα, αυτό φαίνεται να αλλάζει κι έτσι στοχεύουμε να φτάσουμε σε μια πιο ισότιμη και ποικιλόμορφη τεχνολογική κοινότητα που θα επωφελείται από την πλήρη συμμετοχή όλων των ταλέντων.
Ας μην παραβλέπουμε ότι οι γυναίκες διαθέτουν soft skills, όπως η ενσυναίσθηση και η συναισθηματική νοημοσύνη, η παρουσία των οποίων είναι χρήσιμη σε όλους τους
επαγγελματικούς κλάδους και τομείς, πόσο μάλλον στον τομέα της τεχνολογίας, όπου το AI έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Για αυτό και χρειάζεται μια πιο ανθρώπινη διαχείριση, πιο συναισθηματική και λιγότερο τεχνοκρατική, προκειμένου να υπάρχει καλύτερος έλεγχος, και να συντελέσει εποικοδομητικά στην ανάπτυξη του τομέα και την αλληλεπίδρασή του με άλλους τομείς. Οι επιχειρήσεις του κλάδου θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι δημιουργούν περιβάλλοντα εργασίας που προάγουν την ισότητα, τη συμπερίληψη και την ίση μεταχείριση βάσει ταλέντου και ικανοτήτων. Οι προκαταλήψεις φύλου δυστυχώς ακόμη υπάρχουν και χρειάζεται ακόμη δουλειά για να φτάσουμε σε επιθυμητά επίπεδα. Όμως αν το δούμε πιο συνολικά, από την κοινωνία, το σχολείο, τις οικογένειες, τους οργανισμούς, την πολιτεία, θέλουμε μία ξεκάθαρη ενθάρρυνση της καθεμιάς και του καθενός να εκπαιδευθεί και να ασχοληθεί μ’ αυτό που τον γοητεύει, χωρίς διακρίσεις. Φυσικά, αυτό προϋποθέτει σε κάθε περίπτωση την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εργαστηρίων και επιμορφωτικών δραστηριοτήτων σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Εμείς στην ACS, αλλά και συνολικά στον Όμιλο Quest, έχουμε πολλά θετικά πρότυπα γυναικών στον τομέα της τεχνολογίας, αλλά και των μεταφορών, οι οποίες εμπνέουν και ενθαρρύνουν όλο και περισσότερες γυναίκες στον εργασιακό χώρο.
C.G.: Πώς προσεγγίζετε τη στρατηγική επικοινωνίας της ACS για να ενισχύσετε τη φήμη της εταιρείας ως προοδευτικής και φιλικής προς το περιβάλλον επιχείρησης;
Η στρατηγική επικοινωνίας της ACS στοχεύει στην ενημέρωση του κοινού και των πελατών μας, με τους οποίους μας συνδέει μία στενή και πολυετής σχέση συνεργασίας και ειλικρίνειας. Μεγάλο μέρος της επικοινωνίας αφορά τις ESG δράσεις της εταιρείας και πιο συγκεκριμένα των ενεργειών που σχετίζονται με τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, την οικολογία και την αειφορία. Οι συνεργασίες μας με φορείς και οργανισμούς, οι συχνές δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, οι νέες εσωτερικές λειτουργίες, αλλά και η τεχνολογική πρόοδος αποδεικνύουν στην πράξη τη φιλική προς το περιβάλλον στρατηγική μας. Όλα αυτά αποτυπώνονται άλλωστε και στην Ετήσια Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης που εκδίδει η εταιρεία τα τελευταία 10 χρόνια, στο πλαίσιο της ESG στρατηγικής του Ομίλου Quest.
C.G.: Πώς διαχειρίζεστε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, δεδομένων των ευθυνών σας ως Διευθύντρια σε μια μεγάλη εταιρεία;
Η θέση που έχω τη χαρά να βρίσκομαι έχει αυξημένες απαιτήσεις και σύνθετες ανάγκες. Όμως με προγραμματισμό, θετική συνεργασία με την ομάδα και προτεραιότητες, μπορούμε όλοι να καταφέρουμε πολλά. Τόσο η προσωπική ζωή, όσο και η θέση ευθύνης μία Διεύθυνσης είναι μαραθώνιοι. Θέλουν αντοχή, υπομονή και προπόνηση, αλλά και μια κουλτούρα στήριξης από την ίδια την εταιρεία, που είχα την τύχη να απολαμβάνω όλα αυτά τα χρόνια. Μια κουλτούρα που αναγνωρίζει ότι η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής παίζει καθοριστικό ρόλο στην ψυχική και σωματική υγεία μας, ενώ οι κοινωνικές επαφές -ειδικά στη μετά Covid περίοδο- είναι αναγκαίες, ώστε να αισθανόμαστε πλήρεις. Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι στην ACS συμμετέχουμε μαζί με συναδέλφους από όλες τις εταιρείες του Ομίλου μας σε ένα πλήθος δραστηριοτήτων εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, τις οποίες προσφέρει το πρόγραμμα «ARMONIA», για την προώθηση της σωματικής, ψυχικής, νοητικής και πνευματικής ισορροπίας, όπως εργαστήρια mindfulness, προγράμματα γυμναστικής, πεζοπορίες, σεμινάρια διαπαιδαγώγησης για γονείς, ξεναγήσεις σε χώρους τέχνης, ομαδικές δραστηριότητες ανάπτυξης και αυτοβελτίωσης.
C.G.: Ποιοι ήταν οι μέντορές σας στην καριέρα σας και πώς σας βοήθησαν να διαμορφώσετε τη στρατηγική σας στο μάρκετινγκ και τη βιωσιμότητα;
Εργάζομαι από πολύ μικρή ηλικία στον Όμιλο της Quest και σύντομα συμπληρώνω μια εικοσαετία στην ACS. Πολλοί άνθρωποι από διαφορετικές θέσεις αποτέλεσαν για μένα φωτεινά παραδείγματα και ήταν δάσκαλοι μου στον χώρο εργασίας.
Θα ξεχωρίσω όμως δύο ανθρώπους, την Αντιπρόεδρο της ACS και του Ομίλου Quest, την κυρία Έφη Κουτσουρέλη και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ACS και τoυ Ομίλου Quest, κύριο Απόστολο Γεωργαντζή, οι οποίοι υπήρξαν παράλληλοι μέντορες στην επαγγελματική μου πορεία, δείχνοντας την κατάλληλη κατεύθυνση για την επίλυση δύσκολων θεμάτων, αλλά κυρίως διαμορφώνοντας σε μεγάλο βαθμό την εργασιακή μου τεχνογνωσία και τη στρατηγική μου σκέψη – και τους ευχαριστώ για αυτό. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών, η στρατηγική του Ομίλου και οι καινοτομίες που εφάρμοζε υπήρξαν πρωτοπόρες και έτσι είχα τη δυνατότητα να ασχοληθώ με το marketing και τη βιώσιμη ανάπτυξη σε όλες τις πτυχές τους, αλλά και σε διαφορετικές χρονικές περιόδους με σημαντικές ιδιαιτερότητες, όπως την πολυετή οικονομική κρίση, την πανδημία, την ενεργειακή κρίση και τις δυσκολίες στα logistics. Προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε με επιτυχία ως ομάδα, πάντα με τη δική τους καθοδήγηση, και πάντα με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα για την εταιρεία και τους ανθρώπους της.
C.G.: Πώς ενθαρρύνετε την καινοτομία και την προσωπική ανάπτυξη των γυναικών στην ομάδα σας;
Η ομάδα που συνεργάζομαι πολύ στενά στην εταιρεία αποτελείται από γυναίκες, με τις οποίες έχουμε καταφέρει να έχουμε μία πολύ εποικοδομητική συνεργασία και μια στενή σχέση. Η ομάδα της ACS γενικώς έχει πολύ ισχυρούς δεσμούς. Αν και είμαστε μια μεγάλη εταιρεία, το εργασιακό κλίμα θυμίζει περισσότερο οικογενειακή επιχείρηση.
Είναι αλήθεια πως οι γυναίκες καλούνται να διαχειριστούν πολλά και έχουν πολλαπλούς κοινωνικούς ρόλους εξίσου σημαντικούς. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις την ευκαιρία να μη διεκπεραιώνεις απλώς αυτό που χρειάζεται στη δουλειά σου, αλλά να έχεις συνεχείς ευκαιρίες κατάρτισης, επιμόρφωσης, υποστήριξης και προόδου. Εμείς έχουμε απλόχερα ευκαιρίες να εξελισσόμαστε και να διευρύνουμε τις ικανότητές μας με προσωπική εργασία και επιμόρφωση. Συμπληρώνω σύντομα 20 χρόνια στην εταιρεία και το προσυπογράφω. Με αυτό το σκεπτικό συνεχίζω τόσο για μένα, όσο και για τις συναδέλφους. Βασισμένη στην πολιτική της εταιρείας και του Ομίλου μας συνολικά, επιδιώκω να δημιουργώ ένα θετικό και υποστηρικτικό εργασιακό περιβάλλον, όπου όλες οι φωνές ακούγονται, ενθαρρύνοντας την καινοτόμο σκέψη και τη δημιουργικότητα.
C.G.: Υπάρχουν συγκεκριμένα προγράμματα ή πρωτοβουλίες για τη γυναικεία ενδυνάμωση στην εταιρεία σας που έχουν ξεχωρίσει;
Η εταιρεία μας συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα του Ομίλου Quest για τη Γυναικεία ενδυνάμωση, με τίτλο “Better Together”. Αφορά μια σημαντική πρωτοβουλία, που ξεκίνησε από μια έρευνα προς όλες τις γυναίκες εργαζόμενες του Ομίλου, με σκοπό την ανάδειξη τομέων όπου θα ήθελαν να αναπτυχθούν στοχευμένες δράσεις, καταλήγοντας εν τέλει στη δημιουργία workshops στους εξής 4 θεματικούς πυλώνες: Leadership Skills, Negotiation & conflict resolution, Powering Performance through Networking, Unlocking your Inner Confidence. Στο πλαίσιο αυτών των workshops, έχει οργανωθεί και προγραμματισμένη επίσκεψη στην έκθεση «What if women ruled the world», που φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (EMΣT).
Παράλληλα, στο πλαίσιο του προγράμματος Better Together, συμμετέχουμε στη δράση «Quest Women: Together for Success». Πρόκειται για τη δημιουργία του πρώτου Εταιρικού Κύκλου ενδυνάμωσης των γυναικών του Ομίλου Quest, σε συνεργασία με τη διεθνή οργάνωση Lean In και το ελληνικό της δίκτυο Lean In Νetwork Greece, με σκοπό τη δημιουργία μικρών ομάδων ενδυνάμωσης εργαζόμενων γυναικών, όπου με απόλυτη εμπιστευτικότητα και μέσα από ανταλλαγή εμπειριών, απόψεων, γνώσεων και συμβουλών, αναπτύσσονται θέματα που μας απασχολούν στον εργασιακό χώρο. Οι ομάδες μας συναντιόνται σε τακτά διαστήματα, σε μια προσπάθεια να συμβάλλουμε όλες μας σε ένα πιο ισότιμο, συμπεριληπτικό και δίκαιο για κάθε γυναίκα εργασιακό περιβάλλον.
Ποια είναι η Έλια Χάραρη
Η Έλια Χάραρη σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στο Μάρκετινγκ από το University College Dublin (Ιρλανδία). Απασχολείται σε εταιρίες του Ομίλου Quest από το 1999 και, από το 2005, ανήκει στο δυναμικό της ACS, ως υπεύθυνη για το Marketing και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της εταιρείας.