Πώς νιώθουν οι Έλληνες χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων; Νέα έρευνα αποκαλύπτει χαμηλά επίπεδα ασφάλειας και δείχνει την επιτακτική ανάγκη για σύγχρονες κυκλοφοριακές υποδομές.
Σύμφωνα με τη νέα έρευνα του οργανισμού ESRA, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η εμπειρία των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών στους ελληνικούς δρόμους υπογραμμίζει σημαντικές προκλήσεις σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την προσαρμογή τους στην αστική κινητικότητα. Στην έρευνα, η οποία περιέλαβε 978 άτομα ηλικίας 18-74 ετών από την Ελλάδα, το 17,7% δήλωσε πως χρησιμοποίησε πατίνι έστω μία φορά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ η αίσθηση ασφάλειας βαθμολογήθηκε με 4,3 στα 10, χαμηλότερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου του 5,7.
Η αντίληψη για την ασφάλεια στην Ελλάδα διαφέρει αισθητά από την υπόλοιπη Ευρώπη, με τους ποδηλάτες να αισθάνονται ελάχιστη ασφάλεια στους ελληνικούς δρόμους. Η ασφάλεια του ποδηλάτου στη χώρα αξιολογήθηκε με 5,2/10, ενώ η οδήγηση αυτοκινήτου συγκέντρωσε 6,9/10, ίδιο με το βάδισμα, και η χρήση μοτοσυκλέτας μόλις 5,1/10. Αν και η χαμηλή βαθμολογία αποδίδεται σε παράγοντες όπως η έλλειψη κατάλληλων υποδομών, φέρνει στην επιφάνεια και βαθύτερα ζητήματα που σχετίζονται με την κουλτούρα ασφαλούς κυκλοφορίας.
Είναι ενδεικτικό ότι οι Έλληνες ποδηλάτες, αν και αποφεύγουν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ περισσότερο από τους Ευρωπαίους (8,9% έναντι 16,4%), χρησιμοποιούν ακουστικά κατά την οδήγηση συχνότερα (42,5% έναντι 35,5%). Αντίστοιχα, οι χρήστες πατινιών σε μεγάλο ποσοστό (60,6%) οδηγούν πάνω στα πεζοδρόμια, πιθανό αποτέλεσμα της έλλειψης ειδικών λωρίδων ή επαρκούς δικτύου για πατίνια και ποδήλατα.
Παράλληλα, όσον αφορά την τήρηση των κανόνων οδικής ασφάλειας, το 32,2% των χρηστών πατινιών στην Ελλάδα παραδέχτηκε ότι έχει παραβιάσει κόκκινο φανάρι τουλάχιστον μία φορά, ποσοστό υψηλότερο από το 27,3% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ οι Έλληνες χρήστες δείχνουν προσοχή στο “δικάβαλο” με μικρότερο ποσοστό (27,8%) έναντι του 31,7% στην Ευρώπη.
Η γενικότερη αίσθηση ανασφάλειας στους ελληνικούς δρόμους ενισχύεται από τα χαμηλά ποσοστά αποδοχής της κατάστασης των οδικών υποδομών. Μόλις το 13,9% των ερωτηθέντων μοτοσυκλετιστών νιώθει σχετικά ασφαλές στο αστικό περιβάλλον, σε σύγκριση με το 45,5% στην υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ σε μεγάλες λεωφόρους και περιφερειακές οδούς το ποσοστό αγγίζει το 22,1%, έναντι 62,6% των Ευρωπαίων. Στους ποδηλάτες, η αίσθηση ασφάλειας εντός πόλης περιορίζεται στο 7,5%, σε σύγκριση με το 25,3% στην Ευρώπη.
Τα ευρήματα της έρευνας αποδεικνύουν την ανάγκη για αναβάθμιση των υποδομών και ενίσχυση της κυκλοφοριακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η χώρα αντιμετωπίζει μια αυξανόμενη ανάγκη να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ασφαλούς και βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στο οποίο τα πατίνια, τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να ενσωματωθούν ομαλά.
Αν θέλετε να δείτε αναλυτικά τα δεδομένα για όλες τις χώρες, πατήστε εδώ.