Την κυβερνητική στρατηγική για την μετάβαση σε μια πιο λειτουργική και «πράσινη» πολιτική μεταφορών, καθώς και τις απαντήσεις του Υπουργείου στα κρίσιμα ζητήματα λογοδοσίας, ανέλυσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στο ΕΡΤnews. Η πολιτική ηγεσία δίνει έμφαση στον συνδυασμό της τεχνολογίας και της περιβαλλοντικής ευαισθησίας, με άξονα την ενίσχυση τόσο των μαζικών μεταφορών όσο και της ηλεκτροκίνησης.
Η Πράσινη Μετάβαση: Κοινωνικά Κριτήρια και Νέα Κίνητρα
Η στρατηγική του Υπουργείου επικεντρώνεται στην αλλαγή της καθημερινότητας των πολιτών, ξεκινώντας από τις λεωφορειολωρίδες. Όπως τόνισε ο κ. Κυρανάκης, η διεύρυνση και βελτίωση αυτών των υποδομών στις μεγάλες πόλεις θα καταστήσει τα δρομολόγια ταχύτερα και πιο αξιόπιστα, ενθαρρύνοντας τους πολίτες να αφήσουν το Ι.Χ. τους και να επιλέξουν το λεωφορείο, κάτι που αναμένεται να μειώσει άμεσα την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη ρύπανση.
Παράλληλα, στο επίκεντρο βρίσκεται η περαιτέρω προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Υπουργείο εξετάζει την επέκταση των κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, συνοδευόμενη από την ανάπτυξη ενός εκτενούς δικτύου φόρτισης, ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει προσιτή και ελκυστική στο ευρύ κοινό.
Ειδική μνεία έγινε στο κοινωνικό αποτύπωμα της πολιτικής: «Ένα από αυτά τα οποία σχεδιάζουμε είναι και το leasing ηλεκτρικών αυτοκινήτων με χαμηλότερο κόστος», ανέφερε ο Αναπληρωτής Υπουργός, υπογραμμίζοντας ότι στόχος είναι οι κοινωνικά ευάλωτοι, βάσει εισοδηματικών κριτηρίων, να έχουν περισσότερες ευκαιρίες μετακίνησης με χαμηλότερο κόστος.
Τέλος, επισημάνθηκε ότι κονδύλια από τον ΟΠΕΚΕΠΕ θα αξιοποιηθούν για τη στήριξη έργων που βελτιώνουν τις μεταφορές στις αγροτικές περιοχές, καθώς και για την ενσωμάτωση πράσινων τεχνολογιών.
Η Δύσκολη Εξίσωση της Λογοδοσίας και η Κληρονομιά των Τεμπών
Ο κ. Κυρανάκης τοποθετήθηκε και στα ζητήματα λογοδοσίας και διαφθοράς που απασχολούν την επικαιρότητα:
- Συνταγματική Αναθεώρηση (Άρθρο 86): Επανέλαβε τη δέσμευση του Πρωθυπουργού για περαιτέρω αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος, το οποίο αφορά την ποινική ευθύνη των Υπουργών. Τόνισε ότι πριν από τη Νέα Δημοκρατία ίσχυε η ευνοϊκή παραγραφή για τους Υπουργούς και η πρόθεση είναι να ενισχυθεί η λογοδοσία.
- Σύμβαση 717: Ο Αναπληρωτής Υπουργός διευκρίνισε ότι η επίμαχη σύμβαση αφορούσε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση και όχι σύστημα αυτόματης πέδησης. Αναγνώρισε τις τραγικές συνέπειες των καθυστερήσεων, καλώντας, ωστόσο, σε εξέταση των εγγράφων και των αγωγών, όπου, όπως είπε, καταγράφονται δολιοφθορές στο δίκτυο την περίοδο 2015-2017 που οδήγησαν σε αναθεωρήσεις τιμών και συμβάσεων. Επισήμανε ότι για σχετικά περιστατικά έχουν ήδη γίνει διώξεις, τονίζοντας ότι «το κράτος πρέπει να τα τιμωρεί όλα».
- Κατάσταση Δικτύου: Διευκρίνισε ότι το 2019 το σύστημα λειτουργούσε μόλις στο 1% του δικτύου, ενώ σήμερα η κάλυψη έχει φτάσει στο 80% στην κύρια γραμμή Αθήνα–Θεσσαλονίκη. Τέλος, τόνισε ότι ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης εφαρμόζεται σε όλο το δίκτυο, ακόμη και σε τμήματα χωρίς τηλεδιοίκηση, με το προσωπικό (σταθμάρχες, μηχανοδηγοί, ασφάλεια) να τηρεί απαρέγκλιτα τους κανόνες για την ομαλή κυκλοφορία.
Οι προτάσεις και τα σχέδια για τη νέα μεταφορική πολιτική αναμένεται να τεθούν σύντομα σε δημόσιο διάλογο, σηματοδοτώντας την πρόθεση της κυβέρνησης για έναν συνδυασμό τεχνολογικής αναβάθμισης και ενίσχυσης της διαφάνειας.

