Την Τρίτη, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τη διαδικασία κατεπείγοντος για μια στοχευμένη αλλαγή στα πρότυπα επιδόσεων εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά
Οι ισχύοντες κανόνες θέτουν ετήσιους στόχους, οι οποίοι καλύπτουν πενταετείς περιόδους, για τη μείωση των μέσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά στο σύνολο των οχημάτων στην ΕΕ. Από το 2025 και μέχρι το 2029, θα εφαρμόζεται ετήσιος στόχος μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 15% σε σύγκριση με τις τιμές του 2021.
Η τροποποίηση που πρότεινε η Επιτροπή, για την οποία το Κοινοβούλιο αποφάσισε σήμερα να ενεργοποιήσει την διαδικασία κατεπείγοντος δι’ ανατάσεως της χειρός, προβλέπει για τους κατασκευαστές τη δυνατότητα να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις τους για τα έτη 2025, 2026 και 2027 με βάση τις μέσες επιδόσεις τους κατά για την τριετία και όχι ανά έτος. Η προσέγγιση αυτή θα τους επιτρέψει να αντισταθμίσουν τυχόν πλεονάζουσες ετήσιες εκπομπές στην αρχή της περιόδου με υπέρβαση των σχετικών στόχων προς το τέλος της.
Πριν από την ψηφοφορία στο Κοινοβούλιο, εκπρόσωποι των πολιτικών ομάδων πραγματοποίησαν σύντομες παρεμβάσεις στην ολομέλεια
Το Κοινοβούλιο θα ψηφίσει επί της ουσίας της πρότασης την Πέμπτη 8 Μαΐου.
Η πρόταση αποτελεί μέρος του σχεδίου βιομηχανικής δράσης της Επιτροπής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, το οποίο ανακοινώθηκε στις 5 Μαρτίου 2025. Είχε προηγηθεί ο στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, που είχε δρομολογηθεί από την πρόεδρο της Επιτροπής Ursula von der Leyen στις 30 Ιανουαρίου 2025 και είχε βασιστεί στα συμπεράσματα μιας ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης και σε συζητήσεις με τη βιομηχανία και άλλους φορείς για την αντιμετώπιση των πλέον πιεστικών προκλήσεων του τομέα.