H Stellantis σχεδιάζει να κλείσει το εργοστάσιο ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της στο Λούτον της Αγγλίας και να συγκεντρώσει την παραγωγή της στο Ηνωμένο Βασίλειο στο άλλο της εργοστάσιο στην Έλσμερ Πορτ, εν μέσω διαφωνιών με την βρετανική κυβέρνηση σχετικά με τον όγκο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών που πρέπει να πωλεί στη χώρα.
Η Stellantis δήλωσε ότι θα δημιουργήσει έναν πλήρως ηλεκτρικό κόμβο παραγωγής στην Έλσμερ Πορτ μετά από επένδυση 50 εκατομμυρίων λιρών (63 εκατομμυρίων δολαρίων).
Το εργοστάσιο του Λούτον κατασκευάζει μεσαία φορτηγά για τις μάρκες Vauxhall, Opel, Citroen, Peugeot και Fiat. Το εργοστάσιο παράγει μικρά, αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά για τις ίδιες μάρκες στην Έλσμερ Πορτ.
Σύμφωνα με την πρόταση, η Stellantis θα κατασκευάσει ηλεκτρικές εκδόσεις των μεσαίων φορτηγών στην Έλσμερ Πορτ αντί για το Λούτον.
Η κίνηση αυτή θέτει σε κίνδυνο 1.100 θέσεις εργασίας στο Λούτον. Η Stellantis δεν είπε πόσες θέσεις εργασίας θα επηρεαστούν, αλλά δήλωσε ότι σχεδιάζει να μεταφέρει «εκατοντάδες θέσεις εργασίας» από το Λούτον στην Έλσμερ Πορτ.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, έχει διαφωνήσει με την βρετανική κυβέρνηση σχετικά με την αποκαλούμενη εντολή μηδενικών εκπομπών οχημάτων (ZEV), η οποία καλεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν τις πωλήσεις μπαταριών-ηλεκτρικών οχημάτων στο 22% των επιβατικών αυτοκινήτων τους και στο 10% των φορτηγών τους φέτος. Οι εταιρείες θα πληρώνουν πρόστιμο 15.000 λιρών (18.900 δολάρια) ανά όχημα για τη μη επίτευξη του στόχου.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διαμαρτυρηθεί ότι οι στόχοι δεν συμφωνούν με την καταναλωτική ζήτηση, αναγκάζοντάς τους να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις που μειώνουν τα κέρδη για να δημιουργήσουν πωλήσεις.
Ο Tavares έχει προειδοποιήσει ότι ο αυτοκινητοποιός θα μπορούσε να κλείσει εργοστάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτός εάν η κυβέρνηση μαλακώσει την εντολή.
Είπε ότι η σημερινή κυβέρνηση των Εργατικών και η προηγούμενη κυβέρνηση των Συντηρητικών είχαν απορρίψει το αίτημά του να συνδυάσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων και φορτηγών και να υπολογίζει κάθε εξαγόμενο ηλεκτρικό όχημα ως πιστωτικό σημείο ηλεκτρικού οχήματος.
“Είναι καλό για τον πλανήτη. Δεν ζητάει χρήματα από τους φορολογούμενους στο Ηνωμένο Βασίλειο, απλώς κάνει την εντολή ZEV πιο εύκολη”, δήλωσε ο Tavares σε δημοσιογράφους στο σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο.
Το κλείσιμο του Λούτον αποδίδεται στην εντολή ZEV του Ηνωμένου Βασιλείου Η Stellantis δήλωσε στις 21 Νοεμβρίου ότι η πρόταση για το κλείσιμο του Λούτον “έγινε στο πλαίσιο της εντολής ZEV του Ηνωμένου Βασιλείου”.
Το κόστος παραγωγής στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια λόγω των υψηλότερων τιμών ενέργειας και των αυξήσεων των μισθών για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.
Η Stellantis μπορεί να αξιοποιήσει πολλές τοποθεσίες παραγωγής σε όλη την Ευρώπη για την γκάμα των φορτηγών της.
Η εταιρεία θα μεταφέρει την παραγωγή κινητήρων καύσης για φορτηγά από το Λούτον στο εργοστάσιό της στο Ουάνταν της Γαλλίας.
Τα φορτηγά που κατασκευάζονται σήμερα στο Λούτον, εσωτερικά ονομάζονται σειρά K0, θα κατασκευαστούν επίσης σε ένα ανακαινισμένο εργοστάσιο στην Τουρκία που λειτουργεί σε συνεργασία με την Koc Holdings, ξεκινώντας από το 2025.
Τον επόμενο χρόνο, η Stellantis θα ξεκινήσει επίσης την παραγωγή των ίδιων φορτηγών που κατασκευάζει στην Έλσμερ Πορτ στο Μανγκουάλντε της Πορτογαλίας, όπου το κόστος ενέργειας είναι πολύ χαμηλότερο. Αυτά τα φορτηγά είναι τα Citroen e-Berlingo, Peugeot e-Partner, Opel/Vauxhall Combo-e και Fiat e-Doblo. Θα κατασκευάζονται παράλληλα και στις δύο τοποθεσίες.
Η Stellantis επένδυσε 100 εκατομμύρια λίρες στην Έλσμερ Πορτ το 2021 για να μετατρέψει την παραγωγή από το Opel/Vauxhall Astra wagon σε ηλεκτρικά φορτηγά. Η παραγωγή ξεκίνησε το 2022.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου τηρεί την απαγόρευση των ICE για το 2030 Η κυβέρνηση θα ξεκινήσει διαβούλευση για την αλλαγή της εντολής μηδενικών εκπομπών οχημάτων, αλλά θα τηρήσει την προθεσμία του 2030 για τη σταδιακή κατάργηση των νέων πωλήσεων βενζίνης και ντίζελ, δήλωσε ο εκπρόσωπος του πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ στις 26 Νοεμβρίου.
“Θα προωθήσουμε μια διαβούλευση σχετικά με τις προτάσεις μας σε αυτόν τον τομέα εν ευθέτω χρόνω, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζουμε την προθεσμία μετάβασης του 2030 και διασφαλίζουμε ότι οι απόψεις και οι ιδέες της βιομηχανίας ακούγονται σε κάθε βήμα της διαδικασίας”, δήλωσε ο εκπρόσωπος του Στάρμερ.
Ερωτηθείς εάν η προθεσμία μετατίθεται, ο εκπρόσωπος είπε: “Όχι, η κυβέρνηση είναι δεσμευμένη στην ημερομηνία κατάργησης του 2030, η οποία θα προσφέρει βεβαιότητα στη βιομηχανία, αλλά αναγνωρίζουμε την πρόκληση που αντιμετωπίζει η βιομηχανία”.
Η κυβέρνηση πρόσθεσε: “Ενώ είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε την Stellantis να επενδύει στο μέλλον του εργοστασίου της στην Έλσμερ Πορτ, γνωρίζουμε ότι αυτή θα είναι μια ανησυχητική περίοδος για τις οικογένειες των εργαζομένων στο Λούτον που ενδέχεται να επηρεαστούν”.