Η πρόσφατη πτώχευση της Northvolt, η κορυφαία ευρωπαϊκή startup μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), έχει προκαλέσει σημαντικό πλήγμα στις φιλοδοξίες της ηπείρου να δημιουργήσει μια αυτοδύναμη βιομηχανία μπαταριών. Αυτή η αποτυχία έχει πυροδοτήσει συζητήσεις σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να ανταγωνιστεί τους Κινέζους κατασκευαστές μπαταριών και εάν απαιτείται περισσότερη επένδυση για να προσελκύσει και να υποστηρίξει τις τοπικές νεοφυείς επιχειρήσεις.
Οι Αγωνίες και η Υποβολή Αίτησης Πτώχευσης της Northvolt
Την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, η Northvolt υπέβαλε αίτηση για προστασία από την πτώχευση του Κεφαλαίου 11 των ΗΠΑ, αφού απέτυχε να εξασφαλίσει νέα χρηματοδότηση. Οι συνομιλίες με επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων της Volkswagen και της Goldman Sachs, για την εξασφάλιση πρόσθετης οικονομικής υποστήριξης απέτυχαν.
Η εταιρεία, η οποία έχει λάβει πάνω από 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχικό κεφάλαιο, χρέος και δημόσια χρηματοδότηση από την ίδρυσή της το 2016, αναζητά τώρα 1,0-1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέα κεφάλαια ως μέρος της διαδικασίας αναδιάρθρωσης της.
Παρά αυτές τις προσπάθειες, η Northvolt δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί στους στόχους παραγωγής της. Έχει επίσης δυσκολευτεί να κλιμακώσει τις δραστηριότητές της για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών. Τον Ιούνιο, η εταιρεία έχασε ένα συμβόλαιο 2 δισεκατομμυρίων ευρώ με την BMW, γεγονός που υπογράμμισε περαιτέρω την οικονομική της αστάθεια.
Η Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Μπαταριών Αγωνίζεται να Ανταγωνιστεί την Κίνα
Η Northvolt θεωρούνταν κάποτε η καλύτερη ελπίδα της Ευρώπης να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αγορά μπαταριών. Ωστόσο, η Κίνα ελέγχει το 85% της παγκόσμιας παραγωγής κυψελών μπαταριών, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών αγωνίζεται να συμβαδίσει καθώς η ανάπτυξη της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο αργή από το αναμενόμενο.
Πολλές ευρωπαϊκές νεοφυείς επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Northvolt, είχαν ελπίδες να εκμεταλλευτούν τη μετάβαση από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, αρκετές εταιρείες αντιμετώπισαν προκλήσεις στην κλιμάκωση της παραγωγής μπαταριών.
Ο Andy Palmer, ιδρυτής της Palmer Automotive, τόνισε ότι οι μπαταρίες είναι δύσκολο να κατασκευαστούν σε μεγάλη κλίμακα και ότι η Northvolt δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών της. Πρόσθεσε ότι η Κίνα είναι πολύ μπροστά στην τεχνολογία μπαταριών, εκτιμώντας ένα τεχνολογικό χάσμα 10 ετών μεταξύ Κίνας και Δύσης.
Μείωση των Έργων Μπαταριών στην Ευρώπη
Οι οικονομικές δυσκολίες της Northvolt αντικατοπτρίζουν ευρύτερες δυσκολίες στον ευρωπαϊκό τομέα κατασκευής μπαταριών. Το 2024, η ευρωπαϊκή δυναμικότητα παραγωγής μπαταριών για την επόμενη δεκαετία έχει μειωθεί κατά 176 gigawatt-ώρες, σύμφωνα με στοιχεία της Benchmark Minerals. Αυτή η απώλεια αντιπροσωπεύει σχεδόν όλη την τρέχουσα εγκατεστημένη δυναμικότητα μπαταριών της Ευρώπης.
Τουλάχιστον οκτώ εταιρείες έχουν αναβάλει ή ακυρώσει έργα μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη φέτος. Αυτό περιλαμβάνει εταιρείες όπως η Svolt, ένας Κινέζος κατασκευαστής μπαταριών, και η ACC, μια κοινοπραξία της Stellantis και της Mercedes-Benz. Με λιγότερα έργα μπαταριών να προχωρούν, η Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει πίσω στον αγώνα για την τροφοδοσία της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Μονοπάτι προς τα Εμπρός για την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Μπαταριών
Καθώς η Ευρώπη αντιμετωπίζει έναν δύσκολο δρόμο μπροστά της, οι ειδικοί του κλάδου αμφισβητούν εάν γίνεται αρκετό για την καλλιέργεια τοπικών νεοφυών επιχειρήσεων μπαταριών και την προσέλκυση επενδύσεων. Η αποτυχία της Northvolt υπογραμμίζει τις δυσκολίες της κλιμάκωσης της παραγωγής και του ανταγωνισμού με την Κίνα, η οποία συνεχίζει να ηγείται στην παραγωγή μπαταριών EV.
Για να κλείσει το χάσμα, η Ευρώπη θα πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές της για τη δημιουργία ενός πιο υποστηρικτικού περιβάλλοντος για τους κατασκευαστές μπαταριών. Αυτό περιλαμβάνει την εξασφάλιση επενδύσεων, τη βελτίωση της τεχνολογίας παραγωγής και τη διασφάλιση ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα. Χωρίς αυτά τα βήματα, η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών ενδέχεται να δυσκολευτεί να συμβαδίσει με την Κίνα και την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.