Ο υποψήφιος για την Επιτροπή Κλιματικής Δράσης, Wopke Hoekstra, κατάφερε να πείσει τους ευρωβουλευτές αποφεύγοντας δεσμεύσεις και τονίζοντας τους περιορισμούς του ρόλου του.
Η ακρόαση του Hoekstra την Πέμπτη (7 Νοεμβρίου) ακολούθησε το ίδιο μοτίβο με τις προηγούμενες: οι ευρωβουλευτές προσπαθούν να εξασφαλίσουν δεσμεύσεις από τους υποψηφίους, ενώ οι τελευταίοι βρίσκουν διπλωματικούς τρόπους για να αποφύγουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Ο Ολλανδός υποψήφιος, όταν ρωτήθηκε επανειλημμένα για δεσμεύσεις σε κλιματικούς στόχους, φορολόγηση της αεροπορίας και τον ρόλο της δέσμευσης άνθρακα, επικαλέστηκε επανειλημμένα τους περιορισμένους του αρμοδιότητες ως επιτρόπου Κλιματικής Δράσης.
Εάν εγκριθεί, ο Hoekstra θα είναι υπεύθυνος για τα φορολογικά θέματα. Εδώ, παραδέχτηκε ότι «θελήσουμε δε θελήσουμε, τα κράτη μέλη έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στα περισσότερα φορολογικά ζητήματα».
Σε αρκετές περιπτώσεις, αρνήθηκε να κάνει δεσμεύσεις, υποστηρίζοντας ότι αυτό θα μπορούσε να υπονομεύσει το μελλοντικό έργο του Κοινοβουλίου στα συγκεκριμένα θέματα – μια ήπια υπενθύμιση στους ευρωβουλευτές ότι και αυτοί έχουν ρόλο να παίξουν στην έγκριση νέων κανόνων και στόχων της ΕΕ.
Επίσης, κάλεσε επανειλημμένα τους ευρωβουλευτές να συνεργαστούν μαζί του για να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Πρώτες θετικές αντιδράσεις από τους συντονιστές των πολιτικών ομάδων
Οι πρόεδροι και οι συντονιστές των επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων, Βιομηχανίας, Εμπορίου, Ερευνας και Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου θα συναντηθούν σύντομα κεκλεισμένων των θυρών για να αποφασίσουν εάν θα εγκρίνουν τον Hoekstra για τη θέση του επιτρόπου Κλιματικής Δράσης.
Οι αρχικές αντιδράσεις δείχνουν ότι ο Hoekstra θα εγκριθεί.
Ο Tiemo Wölken από τους Σοσιαλδημοκράτες, συντονιστής της ομάδας για το περιβάλλον, δήλωσε ότι θα υποστηρίξει τον Hoekstra, προσθέτοντας ότι «η σημερινή ακρόαση έδειξε ότι ήταν καλά προετοιμασμένος».
Η Kira Marie Peter-Hansens, συντονίστρια των Πρασίνων στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, δήλωσε σε δήλωσή της ότι «οι Πράσινοι-Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία θα υποστηρίξουν» τον Hoekstra, επικαλούμενος τις δεσμεύσεις του για φορολόγηση της αεροπορίας και τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.
Ο Markus Ferber, συντονιστής του ΕΛΚ στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, δήλωσε σε ανάρτησή του στο X ότι οι ευρωβουλευτές του ΕΛΚ στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων θα υποστηρίξουν την υποψηφιότητα του Hoekstra.
Ωστόσο, ο Pascal Canfin, φιλελεύθερος συντονιστής στην επιτροπή Περιβάλλοντος, δήλωσε στο Euractiv ότι θεωρεί τον Hoekstra «ακόμα πολύ διστακτικό» όσον αφορά την κλιματική προσαρμογή.
Ο Hoekstra ως πολιτικός και ως διαχειριστής
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης, ο Hoekstra, ο πανευρωπαϊκός πολιτικός, ήταν εμφανής – εντυπωσίασε το ακροατήριο με τη χρήση ιταλικών, γαλλικών, γερμανικών, αγγλικών και της μητρικής του ολλανδικής γλώσσας.
Ωστόσο, ο Hoekstra, ο διαχειριστής, έκανε κάποιες ατυχείς εμφανίσεις. Φαινόταν πιο ενθουσιασμένος με τις νέες του αρμοδιότητες για τα φορολογικά θέματα, λέγοντας ότι είναι μεγάλο προνόμιο και τεράστια ευθύνη να αναλάβει τη φορολογία, ένα θέμα «κοντά στην καρδιά του».
Αυτό προκάλεσε κάποια έκπληξη, καθώς ακολούθησε σύντομα μετά τη δήλωσή του για τις «πραγματικά καταστροφικές βροχοπτώσεις στην όμορφη Βαλένθια», που σκότωσαν πάνω από 200 ανθρώπους την περασμένη εβδομάδα.
Ο Hoekstra απέρριψε εύκολα μια ερώτηση της Γαλλίδας ευρωβουλευτού Manon Aubry (Η Αριστερά) σχετικά με την προηγούμενη εργασία του στη Shell και την εμφάνισή του στο σκάνδαλο των Panama Papers, το οποίο αφορούσε πρακτικές φοροδιαφυγής σε offshore περιοχές.
Ο προφανώς προετοιμασμένος Hoekstra ευχαρίστησε την Aubry για την ερώτησή της και δήλωσε ότι «πρέπει ακόμα να γνωριστούμε καλύτερα», γεγονός που προκάλεσε κάποια χειροκροτήματα από το κοινό.
Εξήγησε ψύχραιμα γιατί θεωρούσε τον εαυτό του πλήρως αθωωμένο όσον αφορά το σκάνδαλο των Panama Papers.
Όσον αφορά το περιεχόμενο, ο Hoekstra αποκάλυψε λίγα πέρα από όσα περιείχε το γράμμα αποστολής του.
Απαντώντας σε ερώτηση της Ιταλίδας ευρωβουλευτού Silvia Sardone (Πράσινοι-Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία), ο Hoekstra φάνηκε να αποκλείει τυχόν αλλαγές στους ισχύοντες κανόνες για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων για το 2025 και το 2035, πέρα από μια ήδη υποσχεθείσα περιορισμένη τροποποίηση για την ένταξη των e-fuels.
Υπενθύμισε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετώπισαν «την ίδια ακριβώς κατάσταση το 2020/21» με πολλούς φόβους για πιθανά πρόστιμα.
Τελικά, μόνο μία εταιρεία επιβλήθηκε πρόστιμο, και αυτό ήταν λιγότερο από ένα τέταρτο δισεκατομμυρίου ευρώ, είπε, κάτι πολύ χαμηλότερο από ό,τι αναμενόταν.
Δεν όλοι οι ευρωβουλευτές ήταν ευχαριστημένοι με την απάντησή του για την κλιματική προσαρμογή, παρά την αλληλεγγύη του με τα θύματα των πλημμυρών στη Βαλένθια.
Ο Tiemo Wölken (Σοσιαλδημοκράτες) δήλωσε στο Euractiv ότι οι απαντήσεις του Hoekstra σχετικά με την προσαρμογή «δεν ήταν πλήρως ικανοποιητικές».
Ο Γερμανός ευρωβουλευτής πρόσθεσε: «Αφού αρχικά απέφυγε την ερώτησή μου για το Σχέδιο Προσαρμογής, αργότερα δεν μπόρεσε να δεσμευτεί για ένα πακέτο ολοκληρωτικής νομοθεσίας και χρηματοδότησης».
Ο Hoekstra ήταν αισιόδοξος για την απολιγνιτοποίηση της αεροπορίας, λέγοντας ότι «δεν είναι πεπεισμένος» ότι ο διεθνής οργανισμός ICAO θα ανταποκριθεί στα παγκόσμια μέτρα για τη μείωση των εκπομπών της αεροπορίας. Σε αυτή την περίπτωση, «Η διεθνής αεροπορία θα αποτελέσει μέρος του συστήματος εμπορίας εκπομπών και όχι σε βάρος των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών· θα περιλαμβάνει όλες τις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως».
Δεν υπήρξε καμία αναφορά στη μείωση της ζήτησης για αεροπορικές μεταφορές, όπως προτάθηκε από τις υπηρεσίες της Επιτροπής σε ένα ενημερωτικό σημείωμα που παρείχαν σε αυτόν.
Σε συνέχεια της γενικής του προσέγγισης στην ακρόαση, ο Hoekstra δεν δεσμεύτηκε για πλήρη κατάργηση των επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων μέχρι το τέλος της θητείας του. Αναγνώρισε ότι η Ευρώπη «δυσκολεύεται» με αυτό το ζήτημα και υποσχέθηκε να κάνει περισσότερα.