Σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για το μέλλον της νησιωτικής Ελλάδας, η Μυτιλήνη ετοιμάζεται να υποδεχθεί μια σημαντική πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να θέσει τις βάσεις για έναν νέο, βιώσιμο αναπτυξιακό σχεδιασμό. Το Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2026, η Αίθουσα του Επιμελητηρίου Λέσβου θα αποτελέσει το επίκεντρο της ημερίδας με τίτλο «Νησιωτικότητα και Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική», με κεντρικούς πυλώνες την ανθρώπινη ανάπτυξη, την κοινωνική ευημερία και τη διακυβέρνηση.
Μια ευρεία συμμαχία για τα νησιά μας
Η ημερίδα αποτελεί καρπό μιας σημαντικής σύμπραξης κορυφαίων ινστιτούτων και ακαδημαϊκών φορέων. Συγκεκριμένα, συνδιοργανώνεται από το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών (ΕΝΑ), το Ινστιτούτο Ερευνών και Πολιτικής Στρατηγικής (ΙΝΕΡΠΟΣΤ) και το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Τοπικής και Νησιωτικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σκοπός της συνάντησης είναι η ανάδειξη μιας ανθρωποκεντρικής στρατηγικής που θα σέβεται την ιδιαιτερότητα και τη φέρουσα ικανότητα κάθε νησιού, προστατεύοντας παράλληλα τους πολύτιμους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους, όπως η ενέργεια, το νερό και η μοναδική βιοποικιλότητα του Αιγαίου και του Ιονίου.
Ηχηρές παρουσίες και πολιτική εκπροσώπηση
Το εύρος της συζήτησης και η κρισιμότητα των θεμάτων αντικατοπτρίζονται στον κατάλογο των ομιλητών και των συμμετεχόντων. Στην ημερίδα θα δώσουν το «παρών» εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης που βιώνουν καθημερινά τις προκλήσεις, όπως:
-
Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης, Παναγιώτης Χριστόφας.
-
Οι Δήμαρχοι Σαντορίνης (Νίκος Ζώρζος), Μήλου (Εμμανουήλ Μικέλης) και Αστυπάλαιας (Νίκος Κομηνέας).
-
Ο πρώην Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θόδωρος Γαλιατσάτος.
Η πολιτική διάσταση της εκδήλωσης ενισχύεται από τη συμμετοχή των προέδρων κομμάτων της αντιπολίτευσης, καθώς θα παραστούν ο Σωκράτης Φάμελλος (ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ), ο Αλέξης Χαρίτσης (Νέα Αριστερά) και ο Πέτρος Κόκκαλης (ΚΟΣΜΟΣ). Παράλληλα, την εκδήλωση θα τιμήσουν ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, και ο Ευρωβουλευτής Κώστας Αρβανίτης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια συνεκτική ευρωπαϊκή πολιτική για τη νησιωτικότητα.
Πρόσβαση και Ενημέρωση
Η ημερίδα θα ξεκινήσει στις 09:45 και θα ολοκληρωθεί στις 18:30, ενώ θα είναι προσβάσιμη και σε όσους δεν μπορούν να βρεθούν στη Μυτιλήνη μέσω ζωντανής μετάδοσης στο YouTube https://youtube.com/live/HubiOgePuAI?feature=share.
Το βασικό μήνυμα που αναδύεται από αυτή την πρωτοβουλία είναι ότι η νησιωτικότητα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μειονέκτημα ή ως μια σειρά μεμονωμένων προβλημάτων, αλλά ως ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που απαιτεί μια ολοκληρωμένη, οριζόντια Εθνική Στρατηγική. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας έγκειται στη διαμόρφωση πολιτικών που δεν σχεδιάζονται «ερήμην» των νησιωτών, αλλά με την ενεργό συμμετοχή τους, εξασφαλίζοντας ότι η ανάπτυξη θα μεταφράζεται σε πραγματική ευημερία για τις τοπικές κοινωνίες και όχι μόνο σε τουριστικούς δείκτες.

