Οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 8,3% το 2023, σύμφωνα με μια νέα έκθεση που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώνοντας μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις εδώ και δεκαετίες, με εξαίρεση τη μείωση 9,8% το 2020 λόγω της COVID-19 (η οποία ακολουθήθηκε από αύξηση 4,8% την επόμενη χρονιά) και μια σημαντική επιτάχυνση σε σχέση με τη μείωση 3% το 2022.
Μεταξύ των κορυφαίων επιτευγμάτων που επισημαίνονται στην έκθεση είναι μια μείωση 24% σε ετήσια βάση στις εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη θέρμανση, η οποία, όπως αναφέρει η έκθεση, οφείλεται σε “σημαντική αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (κυρίως αιολική και ηλιακή) και την αντικατάσταση του άνθρακα από το φυσικό αέριο”, με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να αποτελούν πλέον την κύρια πηγή ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 45% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ορυκτά καύσιμα μειώθηκε κατά σχεδόν 20% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Η δημοσίευση της Έκθεσης Προόδου για την Κλιματική Δράση 2024 της Επιτροπής, περιγράφει την πρόοδο που έχει σημειωθεί προς την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών της ΕΕ και ορίζει τα βασικά επιτεύγματα και τις πρόσφατες εξελίξεις στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η ΕΕ υιοθέτησε τον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα το 2021, καθιερώνοντας νομοθετικά τον στόχο της επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Ο νόμος για το κλίμα αποτελεί βασικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, της στρατηγικής της ΕΕ για τον μετασχηματισμό της περιοχής σε μια σύγχρονη, αποδοτική ως προς τους πόρους και ανταγωνιστική οικονομία. Εκτός από τον στόχο του 2050, ο νόμος όρισε τον δεσμευτικό στόχο για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030, σε σχέση με το 1990, ο οποίος έχει ακολουθηθεί από ένα ευρύ σύνολο νόμων και κανονισμών “Fit-for-55” που στοχεύουν στην αντιμετώπιση των εκπομπών σε όλους τους ενεργοβόρους τομείς της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης και της αυστηροποίησης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), το οποίο θέτει τιμή στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τους βασικούς τομείς με έντονες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η ΕΕ επιδιώκει τώρα να θέσει έναν στόχο για το 2040, με την Επιτροπή να προτείνει πρόσφατα μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 90%. Η Επιτροπή έχει επίσης περιγράψει μια εκτίμηση για τις επενδύσεις που θα απαιτηθούν για την επίτευξη του προτεινόμενου στόχου του 2040, η οποία περιλαμβάνει 660 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στο ενεργειακό σύστημα και 870 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στον τομέα των μεταφορών, με βασικούς τομείς επένδυσης που στοχεύουν στον εκβιομηχάνιση των βιομηχανικών διεργασιών, βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση στις ενεργοβόρες βιομηχανίες, μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και παραγωγή βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων για την τροφοδοσία του τομέα των μεταφορών.
Συνολικά, η νέα έκθεση διαπίστωσε ότι οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ είναι πλέον 37% χαμηλότερες από τα επίπεδα του 1990, σε σύγκριση με την αύξηση του ΑΕΠ κατά 68% την ίδια περίοδο, και ότι η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της για το 2030 κατά 55%.
Σε άλλους βασικούς τομείς, η έκθεση διαπίστωσε ότι οι εκπομπές από την ηλεκτροπαραγωγή και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις που καλύπτονται από το EU ETS μειώθηκαν κατά ρεκόρ 16,5% το 2023, οι εκπομπές από τον τομέα των κτιρίων μειώθηκαν κατά 5,5%, οι εκπομπές από τη γεωργία μειώθηκαν κατά 2%, οι εκπομπές από τις μεταφορές μειώθηκαν κατά λιγότερο από 1%, ενώ οι εκπομπές από την αεροπορία αυξήθηκαν κατά 9,5%.